Pa Gētas kanālu pāri Zviedrijai (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Videsvestis.lv

Jau tālajā 1990. gadā diviem norvēģiem – Pēram Bjorkumam un Aleksam Stefensam – radās doma uzbūvēt autentisku seno vikingu laivu – Norvēģijas lepnuma «Osebergskipet» precīzu kopiju. 2000. gadā pēc uzņēmēja Pēra Borkuma pasūtījuma sākās šā sapņa īstenošana.

Tā kā abus uzņēmējus un Latviju jau ilgus gadus saista biznesa darījumi, tika nolemts laivu būvēt Latvijā. 2009. gadā latviešu meistaru Jura un Ingolfa Zīles darinātais vikingu kuģis bija gatavs. Projekta vadītājs Juris Erts uzsver, ka «Asa» dublikāta izveide pēc vairāk nekā 1000 gadiem ir unikāls projekts ne tikai Baltijas un Skandināvijas, bet arī pasaules mērogā.

Mierīgā kanāla krasti, ozolu alejām apjozti, daudzviet atgādina Latvijas ainavu: ozoli, pļavas, daudzviet ganās govis un aitas... Nekas neliecina par klinšaino Skandināviju
Mierīgā kanāla krasti, ozolu alejām apjozti, daudzviet atgādina Latvijas ainavu: ozoli, pļavas, daudzviet ganās govis un aitas... Nekas neliecina par klinšaino Skandināviju Foto: videsvestis.lv

Latvijā uzbūvētā vikingu laiva «Asa» tika veidota pēc Norvēģijas senkuģa «Osebergskipet» parauga. Tas ir senākais atrastais Norvēģijas vikingu kara kuģis, būvēts 9. gadsimta sākumā. «Osebergskipet» izmantots gan karaļa svītas izklaides un reprezentācijas braucieniem, gan uzbrukumiem, gan arī kaujām nepieciešamo zirgu pārvadāšanai. Savu darba mūžu kuģis beidza, ierakts zemē, kalpojot par kapa vietu valdniecei Osai, no kā arī ņemts jaunā, autentiskā kuģa nosaukums. 1904. gadā «Osebergskipet» tika atrasts un izstādīts Vikingu kuģu muzejā Oslo kā centrālais apskates objekts.

Viens no pavisam neordināriem satiksmes plūsmas regulēšanas risinājumiem ir akvadukts – kanāls, kas šķērso šoseju vai maģistrāli... pa augšu. Automašīnas šoferi, kas to redz pirmoreiz, varētu ne pa jokam izbrīnīt skats, ka pa tiltu, kas būtībā ir kanāls, brauc kuģis...
Viens no pavisam neordināriem satiksmes plūsmas regulēšanas risinājumiem ir akvadukts – kanāls, kas šķērso šoseju vai maģistrāli... pa augšu. Automašīnas šoferi, kas to redz pirmoreiz, varētu ne pa jokam izbrīnīt skats, ka pa tiltu, kas būtībā ir kanāls, brauc kuģis... Foto: videsvestis.lv

Šā gada 20. jūnijā devāmies ceļā – no Andrejostas virzienā uz Zviedriju, ar mērķi šķērsot Baltijas jūru, tad Gētas kanālu un sasniegt Norvēģijas krastus. Komanda tika nokomplektēta no Norvēģijas, Zviedrijas un Latvijas pārstāvjiem, gan profesionāliem jūrasbraucējiem, gan arī kuģošanas entuziastiem.

Lai izvairītos no nelaimes gadījumiem un peldlīdzekļu saskriešanās, braukšana nakts stundās kanālā ir aizliegta. Slūžas, kuras ir ik pēc pāris kilometriem, jau no plkst. 18.00 līdz pat plkst. 8.00 pārtrauc darbu. Pirms visām slūžām ir piestātnes, kur laiku var pavadīt tie, kuri nav paspējuši attiecīgās slūžas šķērsot.

Senie moli, kas izbūvēti pirms kanāla ietekas kārtējā ezerā, lai kuģis vai laiva varētu sagatavoties, pirms nokļūst plašākos ūdeņos
Senie moli, kas izbūvēti pirms kanāla ietekas kārtējā ezerā, lai kuģis vai laiva varētu sagatavoties, pirms nokļūst plašākos ūdeņos Foto: videsvestis.lv

Ūdens kanālā starp slūžām ir ļoti mazkustīgs – tas ir brūns un necaurspīdīgs, tādēļ vēlme šeit peldēties pārāk bieži nerodas, taču, ja laiks kļūst pārāk karsts, arī ūdens duļķainība nav šķērslis. Kristāldzidrajos ezeros ienirt un peldēt ir daudz lielāka bauda, taču ūdens temperatūra gan tajos ir zemāka.

Daudzas no senākajām slūžām vēl joprojām tiek atvērtas un aizvērtas ar rokām. Pie katrām slūžām ir uzraugs, kurš ir atbildīgs par peldlīdzekļu kustību konkrētajā kanāla posmā
Daudzas no senākajām slūžām vēl joprojām tiek atvērtas un aizvērtas ar rokām. Pie katrām slūžām ir uzraugs, kurš ir atbildīgs par peldlīdzekļu kustību konkrētajā kanāla posmā Foto: videsvestis.lv
Piestātne. Daudzi nakšņo uz saviem kuteriem un jahtām, citi – krastā uzslietās teltenēs vai apkaimes viesu namos. Taču pirms tam visi kopā noslēdz dienu piestātnes krodziņos
Piestātne. Daudzi nakšņo uz saviem kuteriem un jahtām, citi – krastā uzslietās teltenēs vai apkaimes viesu namos. Taču pirms tam visi kopā noslēdz dienu piestātnes krodziņos Foto: videsvestis.lv
Dažviet mazās, senās slūžas atgādina bērnu spēļmantiņas, tomēr tehniski tās visas ir teicamā stāvoklī un gatavas laikā no plkst. 8.00 līdz 18.00 laist cauri visus kuģotājus
Dažviet mazās, senās slūžas atgādina bērnu spēļmantiņas, tomēr tehniski tās visas ir teicamā stāvoklī un gatavas laikā no plkst. 8.00 līdz 18.00 laist cauri visus kuģotājus Foto: videsvestis.lv
Ezeru plašumi ļauj uzvilkt buru un izbaudīt spirgtā vēja spēku un burāšanas prieku
Ezeru plašumi ļauj uzvilkt buru un izbaudīt spirgtā vēja spēku un burāšanas prieku Foto: videsvestis.lv
Daudzās mazās pilsētiņas kanālu un ezeru krastos ir gleznošanas cienīgas – viss tik mierīgs un sakopts. Šķērsojam Forsvīku
Daudzās mazās pilsētiņas kanālu un ezeru krastos ir gleznošanas cienīgas – viss tik mierīgs un sakopts. Šķērsojam Forsvīku Foto: videsvestis.lv
Vakara mielasts visiem kopā. Kanāla piekraste ir pilnībā pielāgota tūristu vajadzībām, un katra ceļotāju kompānija var sev atrast ne tikai guļas vietu, bet arī vietu, kur jauki kopā pavadīt laiku
Vakara mielasts visiem kopā. Kanāla piekraste ir pilnībā pielāgota tūristu vajadzībām, un katra ceļotāju kompānija var sev atrast ne tikai guļas vietu, bet arī vietu, kur jauki kopā pavadīt laiku Foto: videsvestis.lv
Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu