Saskaitīts - Rēzeknes ceļam upurēs 879 kokus

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: www.dzirkstele.lv

Vides aizsardzības klubs Satiksmes ministrijai nosūtījis jau otro pretenziju vēstuli par aptuveni 10 kilometrus garā Gulbenes - Rēzeknes ceļa posma rekonstrukciju, izcērtot lielu daudzumu koku, tajā skaitā arī veselīgus un dižkoku izmēriem atbilstošus.

Pēc dabas aizstāvju uzskatiem, projektu nepieciešams vēlreiz izvērtēt, jo "vietējo iedzīvotāju un tranzīta transporta vajadzībām ir nepieciešamas uzlabot šo ceļa posmu", taču būtu jācenšas arī saglabāt vērtīgāko koku aleju posmi, ņemot vērā "kultūrvēsturisko un bioloģisko vērtību". Turklāt Vides aizsardzības klubs vēlas saņemt precīzu informāciju par izcērtamo koku apjomu kubikmetros un to, kā tiks izlietota iegūtā koksne.

Projekts vēlreiz tiek skaņots

Satiksmes ministrijas Sauszemes transporta departamenta vecākā referente Zanda Jaunsproģe "Dzirksteli" informē, ka Vides aizsardzības kluba vēstule ir saņemta 1.augustā. Atbilde vēl tiekot gatavota. Taču Z.Jaunsproģe arī zināja teikt, ka Rēzeknes - Gulbenes ceļa posms Stradu pagastā šogad vēl rekonstruēts netiks. Pašlaik vēl notiekot projekta saskaņošana un pārskaņošana.

Ceļa rekonstrukcijas projekta vadītājs, akciju sabiedrības "Latvijas Valsts ceļi" Vidzemes reģiona direktora vietnieks Alvis Blaus "Dzirksteli" informē: "Lai izvairītos no spekulācijām, ka ceļa būvniecības dēļ tiek nocirsti vērtīgi un veseli koki, ir domāts lūgt sertificētus mežsaimniecības speciālistus papildus izvērtēt šo koku stāvokli. Pašlaik turpinoties ceļa posma projekta izstrāde līdz Gulbenes pilsētas robežai. Koku ciršana nav uzsākta."

A.Blaus uzskata, ka Vides aizsardzības pārstāvjiem vajadzētu uz lietām skatīties plašāk un ieklausīties sabiedrības - sevišķi vietējo Gulbenes novada iedzīvotāju - interesēs. Viņš arī norāda, ka

valsts reģionālā autoceļa P36 Rēzekne - Gulbene km 76,50-86,12 rekonstrukcijas būvprojekta (skiču projekta stadijā) publiskā apspriešana notika jau 2009.gadā no 19.marta līdz 15.aprīlim.

Nocirsto koku vietā jaunus negrib

A.Blaus skaidro, kāpēc Stradu pagastā rekonstruējamais Rēzeknes ceļš ir jāpaplašina un koki jācērt: "Īstenojot autoceļa Rēzekne - Gulbene km 76.50 - 86.12 rekonstrukciju, ir paredzēts nocirst 879 kokus. Šā ceļa zemes nodalījuma joslas (ceļa zemes) platums ļauj izbūvēt tikai ceļa pamatelementus - brauktuvi, nomales, ūdensatvades sistēmas un gājēju - velosipēdistu celiņu. Koku nociršana ir nepieciešama, lai varētu izbūvēt drošu un mūsdienām atbilstošu autoceļa posmu, līdzīgu tam, kādi jau ir izbūvēti uz šā ceļa Rēzeknes virzienā aiz Pededzes upes."

Rēzeknes ceļa posms Stradu pagastā noslēdz Vidzemi un Latgali savienojošā maršruta Rēzekne - Gulbene sakārtošanu, izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu.

"Viennozīmīgi ceļa rekonstrukcija palīdzēs celt Gulbenes novada iedzīvotāju dzīves kvalitāti, lietojot mūsdienīgu un visiem satiksmes dalībniekiem (autobraucējiem, velobraucējiem un gājējiem) drošu satiksmes infrastruktūru," uzskata A.Blaus.

Viņš arī šaubās, vai jāstāda jauni koki rekonstruētā Rēzeknes ceļa malās.

"Tādu praksi, ka uzbūvēta ceļa malās stāda kokus, nekur neizmanto. Koki ceļa malā ir paaugstinātas bīstamības objekti un, transporta līdzekļiem saduroties ar tiem, sekas var būt ļoti smagas. Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka kokiem būtu jāaug mežā vai parkā," saka A.Blaus.

Vecie koki ar tukšu vidu - nederīgi?

Dabas retumu pētnieks Guntis Eniņš ir izbraucis pa minēto Gulbenes - Rēzeknes ceļa posmu, redzējis sarkanos krustus uz cērtamo koku stumbriem un jūtas pārsteigts, ka pašvaldība mierīgi ir piekritusi ceļmalas koku masveida ciršanai. Starp tiem esot arī aptuveni 200 Napoleona laiku koki. Viņš piekrīt, ka Rēzeknes ceļa malās ir redzami tikai koku alejas fragmenti, tomēr arī tie ir vērtīgi, sevišķi, ja redzam kokus, kurus redzējušas augam jau mūsu senču trīs paaudzes.

G.Eniņš "Dzirkstelei" saka, ka koku ciršanas piekritēju apgalvojums par vecajiem kokiem ar tukšu vidu kā nederīgiem "ir galīga muļķa apgalvojums". Tieši otrādi - kā dabas daudzveidības palielinātāji šādi koki esot pat vērtīgāki! "Koki, kuriem ir tukšs vidus, nav nestiprāki. Arguments, ka tādiem kokiem ir tikai čaula, neiztur kritiku. Debesskrāpim arī ir tikai čaula. Smilgai arī ir tikai čaula. Turklāt vecie koki ir kukaiņu un putnu mājas. Un arī tā ir bagātība," saka G.Eniņš.

Neesot arī tādas statistikas, cik autoavāriju notiek ceļu posmos, kuros ir koki, un cik tur, kur ceļš ir taisns. Ne velti taču taisnajos ceļu posmos brauktuves malās tiek likti baltie stabiņi, lai norādītu, kur ir ceļa mala. G.Eniņš domā, ka izpēte varētu pierādīt, ka gludos, taisnos ceļa posmos, kur transportlīdzekļu vadītāji ieskrienas un palielina braukšanas ātrumu, avāriju noteikti ir daudz biežāk un arī bojā gājušo cilvēku ir vairāk.

TVNET aicina savus lasītājus būt aktīviem un, pieslēdzoties ar savu internetbanku, parakstīties portālā manabalss.lv (skatīt resursos) par Latvijas mežu saglabāšanu. Lai šis jautājums nonāktu Saeimas dienaskārtībā, nepieciešami 10 000 iedzīvotāju paraksti. Tava balss var izšķirt daudz.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu