Sākušās traktorkaujas (16)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Zemnieki joprojām ir "maziņā neziņā", kas tad īsti turpmāk pārraudzīs viņu kombainus, traktorus, zālespļāvējus un citu riteņoto tehniku, kura tiek izmantota lauksaimniecībā.

Marta sākumā Valsts prezidents Valdis Zatlers izsludināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kas stāsies spēkā šā gada 1. jūlijā un kuros melns uz balta ir teikts, ka Zemkopības ministrija turpmāk izstrādā normatīvo aktu projektus par ceļu satiksmes drošības jautājumiem attiecībā uz traktortehnikas un tās piekabju izmantošanu ceļu satiksmē, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īstenos Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (VTUA) pārraudzību. Tomēr jautājums joprojām paliek atklāts – kas tad jādara ar traktortehniku un kam tā būs "jāatrāda" vai varbūt tomēr nebūs?

Fronte tēva arumos

Lietas būtība ir tāda, ka turpmāk lauksaimniecības tehnikas uzskaiti un apskati no Zemkopības ministrijas pārraudzībā esošās VTUA grib nodot Satiksmes ministrijas pārziņā esošajai Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD). Vai tas tā notiks, galu galā būs jālemj valdībai, bet izšķirošais lēmums varētu tikt pieņemts pēc tam, kad gan VTUA, gan CSDD noslēgsies funkcionālais audits, kas sākās pāris nedēļu pēc tam, kad Valsts prezidents bija apstiprinājis grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos. Iespējams, ka funkcionālais audits tad arī noteiks – ir vajadzīga vai ne VTUA funkciju nodošana CSDD.

Tikmēr lauksaimniecības organizācijas vāc parakstus, protestējot pret VTUA likvidāciju, bet VTUA un CSDD attiecībās ir iestājies īsts aukstais karš.

Par to, ka šīs abas institūcijas ir kļuvušas par nesamierināmām pusēm, liecina to oficiālie paziņojumi, kuri uz nebēdu tiek producēti lauku avīzēs un internetā. Abu institūciju oficiālie paziņojumi drīzāk līdzinās frontes kaujas lapiņām.

Direkcija sola ietaupījumus

CSDD raksta: "No VTUA funkciju nodošanas CSDD ieguvēji būs visi – gan valsts budžets, gan arī klienti. Iepriekš izplatītā informācija par papildu izdevumiem lauksaimniekiem 4,3 miljonu latu apmērā ir nepatiesa.

1. Samazināsies valsts budžeta izdevumi:

VTUA ir valsts budžeta finansēta aģentūra, CSDD ir valsts akciju sabiedrība, kas nesaņem dotācijas no valsts budžeta un tiek finansēta tikai un vienīgi no ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem. Ievērojami ietaupīsies valsts budžeta līdzekļi, jo esošo funkciju nodrošināšanai vairs nebūs nepieciešams valsts finansējums.

2. Samazināsies izdevumi un paaugstināsies pakalpojumu kvalitāte lauksaimniekiem:

Nekādas pirmstermiņa pārreģistrācijas vai vadītāja apliecību maiņas nebūs. VTUA izsniegtie dokumenti būs spēkā līdz to derīguma termiņa beigām. Baumām par 4,3 miljonu papildu izdevumiem nav pamata.

Jau šobrīd maksa par transportlīdzekļa vai traktortehnikas pārreģistrāciju ir praktiski vienāda. Ievērtējot to, ka transportlīdzekļa reģistrācijai ar ES direktīvu noteiktais nepieciešamo tehnisko datu apjoms ir lielāks nekā traktortehnikai, ka nebūs jāveic pārbaudes citu valstu reģistros, ka arī reģistrācijas apliecībai nav nepieciešama tik īpaša pretviltošanas aizsardzība, tad traktortehnikas reģistrācija nepārsniegs šodienas izmaksas, bet atsevišķi pakalpojumi varētu pat izmaksāt mazāk, nekā tas ir pašlaik.

Aptuveni 90% traktortehnikas vadītāju ir arī autovadītāju apliecība. Šobrīd vadītājiem ir jādodas uz divām institūcijām un jāsaņem divas vadītāju apliecības. Turpmāk traktortehnikas vadītājam vajadzēs apmainīt tikai vienu vadītāja apliecību un arī maksāt tikai par vienas, nevis divu apliecību nomaiņu. Tātad katram traktortehnikas vadītājam, kam pašlaik ir divas apliecības, ietaupīsies Ls 5,08 un patērētais laiks.

Nav pamata bažām, ka turpmāk traktortehnika tehniskās apskates veikšanai būs jānogādā CSDD. Tas nekādā gadījumā nenotiks, jo automobiļiem paredzētās tehniskās apskates stacijas nav pielāgojamas traktortehnikas pārbaudei. Uzskatām, ka nopietni jāpārskata līdzšinējā traktortehnikas valsts tehniskās apskates lietderība un, ievērojot šo transportlīdzekļu īslaicīgo piedalīšanos ceļu satiksmē, iespējams, jāatsakās no tādām vispār, bet tehniskā stāvokļa kontrole jāveic uz ceļa bez jebkādiem izdevumiem traktortehnikas īpašniekiem.

CSDD nodaļas atrodas visos 26 līdzšinējo rajonu centros, līdz ar to pakalpojumi traktortehnikas īpašniekiem un to vadītājiem būs tikpat plaši pieejami kā līdz šim.

Šobrīd gan CSDD, gan arī VTUA veic praktiski identiskus uzdevumus – reģistrē transportlīdzekļus, piešķir un anulē transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, izsniedz vadītāju apliecības, veic transportlīdzekļu tehnisko kontroli, valstī tiek uzturēti divi reģistri. Abu organizāciju darbību nosaka pēc satura vienādi normatīvie akti."

Aģentūra paredz "bardaku"

Savukārt VTUA ir diametrāli pretējās domās: "Lai gan pašreizējā statusā VTUA ir tikai no 2004. gada 1. novembra, tomēr atsevišķa institūcija traktortehnikas valsts tehniskajai uzraudzībai ir pastāvējusi jau vairāk nekā 45 gadus. Vēsturiski visu šo laiku traktortehnikas uzraudzība Latvijā ir bijusi nošķirta no pārējā autotransporta, kā tas ir daļā Eiropas valstu.

Arī pašlaik Eiropas Savienības normatīvie akti (direktīvas) ar noteiktajām prasībām riteņtraktoriem un pašgājējām mašīnām un ar to sertifikāciju saistītie jautājumi ir nošķirti no autotransporta normatīvajiem aktiem.

VTUA un CSDD funkcijas un sniegtie pakalpojumu, kā arī to sniegšanas specifika ir atšķirīga, jo traktortehnikas un autotransporta izmantošanas mērķi ir atšķirīgi.

Līdz ar to arī nepieciešami attiecīgi speciālisti, kas pārzina traktortehniku un tās funkcijas kā ražošanas līdzekli, kas spēj novērtēt traktortehnikas vadītāju iemaņas, vadot un izpildot tehnoloģiskās operācijas.

1. Pakalpojumu izcenojumi – šobrīd tie būtiski ir lētāki VTUA, un abu iestāžu apvienošanas gadījumā vairs nebūs ar ko salīdzināt.

Jau pašlaik abu iestāžu sniegto pakalpojumu vidējā cenu starpība ir 30–50%. CSDD pakalpojumi ir dārgāki. Cenu atšķirība pamatojas ar to, ka VTUA mērķis nav peļņas gūšana, jo pakalpojumu izcenojumi nosedz to pašizmaksu. Izcenojumi tiek aprēķināti saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību un pirms apstiprināšanas Ministru kabinetā tiek saskaņoti ar lauksaimnieku nevalstiskajām organizācijām.

Savukārt CSDD pakalpojumu izcenojumus apstiprina CSDD valde. Daļa pakalpojumu cenas tiek apstiprināta ar Ministru kabineta noteikumiem. CSDD saskaņā ar apstiprinātajiem Statūtiem ir komercsabiedrība, kuras mērķis ir atklāta saimnieciskā darbība ar peļņas gūšanas nolūku. Piemēram, 2008. gadā saskaņā ar presē minēto informāciju CSDD būtiski samazinājās transportlīdzekļu reģistrācijas gadījumu skaits, līdz ar to no 2008. gada 1. oktobra aptuveni par 25% pieauga samaksa par CSDD sniegtajiem pakalpojumiem, piemēram, braukšanas kvalifikācijas eksāmens, visu veidu CSDD izsniegtās apliecības un atļaujas.

2. Uzskatām, ka ir jāpiemin arī informācija par būtiskām atšķirībām abu iestāžu struktūrā. VTUA pārraudzību nodrošina zemkopības ministrs un Zemkopības ministrijas struktūras, kas to veic bez atsevišķa finansējuma un atalgojuma iesaistītajām amatpersonām. Arī pašā iestādē struktūra ir izveidota maksimāli ekonomiski un racionāli. VTUA vadītājam pakļautības nākamais hierarhiskais līmenis ir nodaļas.

Savukārt CSDD ir Akcionāru pilnsapulce – Padome – Valde, Valdes priekšsēdētājs – trīs direktoru vietnieki, un tikai tad seko daļas un nodaļas, kurās darbs sadalīts pēc darba specifikas, tas ir, atsevišķas nodaļas veic tikai transportlīdzekļu reģistrāciju, bet citas veic arī vadītāju atestāciju, tas liek secināt, ka CSDD ir reģionāli specializējušies tikai noteiktu funkciju jomā. Iepriekš minētā CSDD aparāta uzturēšanai ir nepieciešami būtiski finanšu resursi.

3. Valsts tehniskās apskates – CSDD izteiktais priekšlikums atteikties no valsts tehniskajām apskatēm traktortehnikai un tās piekabēm ir pretrunā ar CSDD deleģēto funkciju – veikt visas darbības, kas saistītas ar ceļu satiksmes drošību.

Vairāk nekā 50% no Latvijā ekspluatācijā esošās reģistrētās traktortehnikas un tās piekabēm ir vecāka par 20 gadiem, un tās ekspluatācija bez kontroles radīs reālus draudus šīs tehnikas izmantošanas vietās, radot arī kaitējumu apkārtējai videi un apkārt strādājošajiem.

Šobrīd traktortehnikai un tās piekabēm, tāpat kā pārējiem transportlīdzekļiem, lai piedalītos ceļu satiksmē, ir jābūt veiktai transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātai apdrošināšanai (OCTA), kas, visticamāk, būtiski sadārdzināsies, ja apdrošinātājiem nāksies apdrošināt traktortehniku, par kuras reālo tehnisko stāvokli nebūs pieejama objektīva informācija.

Sakarā ar to, ka CSDD ierosina tehnisko stāvokli traktortehnikai un tās piekabēm veikt tikai uz ceļiem, radīsies situācija, ka atsevišķai traktortehnikai tā tiks veikta vairākas reizes, bet citai kontrole nenotiks vispār. Pārbaudes rezultātā uz ceļa, konstatējot būtiskus bojājumus, visticamāk, tiks piemērotas soda sankcijas (tai skaitā – tehnika tiks evakuēta un novietota maksas stāvlaukumos), lai gan šobrīd pēc VTUA veiktās tehniskās apskates traktortehnikas īpašniekam tiek dots 30 dienu laiks novērst bojājumus un veikt atkārtoto pārbaudi.

Jau šobrīd normatīvajos aktos ir paredzēta iespēja neveikt valsts tehnisko apskati traktortehnikai, ko izgatavotājs nav paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē un kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par traktortehnikas un tās piekabju reģistrāciju ir reģistrēta VTUA kā speciālā traktortehnika.

CSDD un Satiksmes ministrija izplata lauksaimniekus maldinošu un pat provokatīvu informāciju, tādā viedā cenšoties panākt pašu lauksaimnieku uzticību un atbalstu Satiksmes ministrijai un tās padotības iestādei – CSDD. Shēmas autori nav joprojām sapratuši, ka lauksaimniekos pašos ir liels izmisums par nākotni un netiks pieļauts, ka uz lauku cilvēku rēķina valstī tiks pārkārtots transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrācijas bizness.

Savu mērķu sasniegšanai Ministru kabinetā visai lielā slepenībā tika virzīts un šā gada 17. februārī pieņemts Funkciju audita plāns 2009. gada I. pusgadam. Šajā plānā kā viens no neatliekamākajiem pasākumiem valstī ir ietverts arī funkcionālais audits mūsu iestādē.

VTUA nepieļaus, ka funkcionālais audits tiks veikts tendenciozi ar skaidri redzamu mērķi – vienpusējus politiskos lēmumus un citus ekonomiskos uzdevumus ietvert funkciju audita formālajā ietvarā.

VTUA šajā sakarā rodas vairāki jautājumi: kāds ir Satiksmes ministrijas un CSDD patiesais mērķis par katru cenu pārņemt VTUA funkcijas; kas no šā procesa ilgtermiņā būs ieguvējs un kas zaudētājs; vai valsts intereses ir tikai kā piesegs patiesajiem Satiksmes ministrijas un CSDD mērķiem?

CSDD agresīvā nostāja demonstrē savu attieksmi, cenšoties panākt savas intereses jebkuriem līdzekļiem, ignorējot sabiedrības un lauksaimniecības nozares intereses. Jautājums – kāpēc tas tiek darīts un tieši tad, kad autoindustrijai un ar to saistītiem pakalpojumiem būtiski krītas pieprasījums?

Nesaredzam nekādu valsts līdzekļu un resursu ekonomiju, bet gluži pretēji. Uz lauksaimnieku un citu klientu rēķina saskatāma vēlme uzlabot vai pat glābt CSDD ekonomiski–finansiālos rādītājus."

Gali neiet kopā

Katrā ziņā zemkopjus jaunā kārtība neuzrunā. Viņi pat uzskata, ka vēlme VTUA pievienot CSDD ir "Šlesera pirksts", kurš, vēl būdams satiksmes ministrs, esot centies savas ministrijas paspārnē pārņemt "pelnošās nozares".

Lauksaimnieki nosūtījuši valdībai, Zemkopības ministrijai un Saeimas frakcijām adresētu vēstuli (ar simtiem parakstu), kurā protestē pret valdības iecerēto lauksaimniecības tehnikas pārraudzības nodošanu CSDD.

Lauksaimnieki uzskata, ka valsts kārtējo reizi grib savas "rebes" taisīt uz zemnieku rēķina. Līdzšinējā kārtība visnotaļ apmierināja, jo VTUA speciālisti traktortehnikas apskates veica pat zemnieku saimniecībās, izbraucot "uz vietas". Tagad tā vairs nebūšot vai arī par visu būšot jāmaksā vairāk, jo CSDD atšķirībā no VTUA, kuru finansēja valsts, juridiski ir komercsabiedrība.

Lauksaimnieki pat veikuši aprēķinus, ka pēc pašreizējiem izcenojumiem traktoru apskate CSDD pārraudzībā izmaksās krietni dārgāk: ja traktortehnikas pārreģistrācijas VTUA aģentūrā izmaksā 15,49 latus, tad CSDD tas varētu būt jau 21,07 lati.

Tāpat tas attiecas arī uz citām "opcijām": kombaina pārreģistrācijas izmaksas pieaugs no 36,27 uz 66,85 latiem, traktortehnikas vadītāja apliecības izsniegšana no 8,4 uz 15,5 latiem un tā tālāk.

Komentāri (16)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu